Masterclass for Filmmakers

Deze masterclass wordt gegeven op zaterdag 4 november om 15:30 tijdens de Industry Days

Van De Nieuwe Wildernis naar Onder het Maaiveld, 10 jaar natuurfilmen in Nederland, met een blik naar de toekomst

10 jaar geleden lanceerde De Nieuwe Wildernis een nieuw genre in de bioscoop in Nederland – de natuurfilm. Voor het eerst werd de Nederlandse natuur aan een breed publiek gepresenteerd op het witte doek. Het was toen en is nu nog steeds een uniek fenomeen in de wereld. In geen enkel ander land worden zoveel natuurfilms voor de bioscoop geproduceerd. Het leidde tot een stroom aan producties waarin elk aspect van de natuur en onze relatie daarmee werd onderzocht. 10 jaar later blikken filmmakers Mark Verkerk en Ignas van Schaick terug op hun reis en bespreken ze de veranderingen in cameratechnieken, storytelling, de verwachtingen van het publiek en het snel veranderende medialandschap die hun aanpak hebben beïnvloed bij de productie van een reeks innovatieve en impactvolle nieuwe films. Daarbij staat voorop dat alleen een goede film maken niet genoeg is, je moet ook een breed publiek kunnen bereiken.

Mark Verkerk

Mark heeft al veertig jaar ervaring en zijn passie voor documentairefilms is altijd groot geweest. Hij is geboren in Nairobi, Kenia en heeft gestudeerd aan de London International Film School. In 1990 startte hij als regisseur en schrijver bij EMS FILMS. In de afgelopen jaren heeft Mark een reeks bekroonde documentaires voor internationale omroepen (zoals National Geographic, Discovery, ARTE en ZDF) geschreven en geregisseerd. De film Buddha’s Lost Children (2006) was zijn eerste bioscoopfilm, die werd voorgedragen als inzending voor de Oscars. Met ‘De Nieuwe Wildernis’ begon een reeks innovatieve natuurtheaterproducties, waaronder Holland, Natuur in de Delta, De Wilde Stad en Onder het Maaiveld.

Ignas van Schaik

Ignas begon zijn carrière als uitgever bij de Staatsuitgeverij en is inmiddels al meer dan 25 jaar actief in de mediawereld. Hij heeft veel ervaring in de ontwikkeling van crossmediale concepten en e-commerce. In Nederland is hij jaren verantwoordelijk geweest voor de home-entertainment exploitatie van merken als BBC en Discovery Channel en later als uitgever bij National Geographic en het wetenschapstijdschrift Quest. Met De Nieuwe Wildernis als debuut heeft Ignas meerdere succesvolle films over de Nederlandse natuur geproduceerd, waaronder Holland, Natuur in de Delta, De Wilde Stad en Onder het Maaiveld.